Direktlänk till inlägg 6 november 2009

Pengar, snabbt!

Av Sollie - 6 november 2009 17:55

Tjena bloggen!

Dags för en uppgift i Svenska B, jag ska läsa en samtida roman. 

Jag har precis börjat läsa boken Snabba Cash av Jens Lapidus. Jag har inga tidigare erfarenheter av varken den här boken eller Lapidus själv, jag har bara hört talas om dem. I valet och kvalet om vilken bok jag skulle välja att läsa stod jag helt utan inspiration och började fråga mina klasskompisar om tips och idéer. Viktor kom med ett bra förslag och sa att "den här boken är bra", så varför inte ge den ett försök tänkte jag? Boken hade jag redan hemma, så något besök på biblioteket var bekvämt nog inte nödvändigt.

Snabba Cash handlar rakt igenom om drogernas värld i Stockholms undre värld. Det finns tydligt tre huvudpersoner som alla lever ett liv bundet till narkotika och allt vad som hör därtill. Elände och rädsla är vardag för dem alla tre när de finslipar sina kriminella karriärer. JW säljer kokain på Stockholms hetaste inneställen, Jorge är experten på "koks" och lyckas genomföra en spektakulär rymning från den slutna anstalt han är inburad på. Mrado har ett väldigt simpelt jobb: han är "indrivare". För er som inte kan räkna ut vad det betyder eller är speciellt insatta i undervärldens språk är Mrado snubben som spöar upp knarkare som inte betalar för sig. 

Vi ses senare, nu ska jag tjäna ett gäng tunga stålar!


© Sollie

 
 
Ingen bild

Linda

6 november 2009 22:44

Spännande val av roman! Jag läste den förra sommaren och tyckte verkligen om den, får se vad du själv tycker. Du kan få låna Lapidius andra bok "Aldrig fucka upp" sen om du tyckte om "Snabba cash".

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sollie - 3 december 2009 17:28

Hallå där! Nu har det då blivit dags för sista delrecensionen av Snabba Cash. Spontant känner jag: vilken jäkla bra bok!   Den här boken tar oss som sagt in i den kriminella delen av Stockholms undre värld. Jag har fått följa flera personer samti...

Av Sollie - 23 november 2009 18:22

Hallå där! Jag håller fortfarande på att läsa min bok, o ch jag har nu läst cirka två tredjedelar av den. Vilken fantastiskt jäkla bra bok! Uttrycket är väl använt men det passar lika bra ändå: jag kan inte lägga ifrån mig den! Som jag skrev ...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards